Pałac w Klemensowie

Pamiętacie polski, oskarowy film Pawła Pawlikowskiego "Ida"? Niezwykle urzekły mnie zdjęcia do tego filmu i pałac, który zagrał w nim jedną z głównych ról.




Ku mojemu zaskoczeniu pałac położony jest na Roztoczu, w Klemensowie, stanowiącym obecnie część Szczebrzeszyna, Roztocze to region bliski mojemu sercu. Różnokolorowe pola rozpościerające się na tutejszych wzgórzach, lasy pełne jagód, wijące się wśród łąk strumyki, zapach tytoniu. W dzieciństwie spędzałam tu każde wakacje. Ale nie o Roztoczu miało być a o Pałacu w Klemensowie.




Przy kolejnej wizycie w tamtejszych stronach nie omieszkałam pojechać tam i nasycić się atmosferą tego miejsca. A jest wyjątkowa. Pałac położony jest w parku, niegdyś zbudowanym w stylu angielskim, dziś zdziczałym, w którym możemy dojrzeć sporo okazów dość wiekowych drzew. Spośród zabudowań parku zwracają uwagę trzy kordegardy.




Pałac został wybudowany w latach 1744-1746 dzięki Teresie Zamoyskiej , dla jej syna- Klemensa, stąd też nazwa miejsca. Pałac był kilkakrotnie rozbudowywany. Stanowił rezydencję Zamoyskich aż do II wojny światowej, kiedy został zajęty przez Niemców, pełniąc funkcję szpitala. Do niedawna mieścił się tu Dom Pomocy Społecznej. Budowla czeka obecnie na nowego właściciela, będąc jednocześnie przedmiotem sporu. Istnieje szansa, że pałac wraz z parkiem trafi w ręce potomków Zamoyskich.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pałac w Guzowie

Tarasówka - Małe Ciche

Płazówka - Witów