Płazówka - Witów

Potrzeba nam było kilku ładnych lat by ją odnaleźć. Dookoła Zakopanego odwiedziliśmy już sporo ciekawych miejsc : Murzasichle, Ząb, Gliczarów, Małe Ciche, Bańska Niżna. Później trochę przez przypadek trafiliśmy właśnie tu, do położonej ponad Witowem - Płazówki. Drugiego miejsca z takim klimatem i tak pięknymi widokami nie znajdziecie u podnóża Tatr.

Zimą - bez łańcuchów może być trudno tu dojechać, przynajmniej turystom. Miejscowi, co zaobserwowaliśmy :-), nawet bez uzbrojonych kół- radzą sobie naprawdę świetnie. Lepiej nie próbujcie :-). Jadąc od strony Witowa w kierunku Kir skręcamy w lewo, tuż za mostem na rzece Czarny Dunajec droga dość stromo pnie się w górę osiągając wysokość ponad 900 m. n.p.m.

Zimą często jest oblodzona. Mijamy las i naszym oczom ukazuje się urokliwie położona polana, po chwili dojeżdżamy do pierwszych domów. Nie jest ich na terenie Płazówki wiele, sporą część stanowią drewniane zabudowania.

Najbardziej charakterystycznym miejscem na Płazówce jest wybudowana w 1892 roku, w stylu zakopiańskim, drewniana kaplica św. Anny. Pomysłodawcą świątyni był ksiądz prałat Antoni Bystrzonowski, którego wykonawczo wsparli Andrzej Zaborski wraz ze swoim teściem Jakubem Płazą, którego nazwisku przysiólek zawdzięcza swoją nazwę.Twórcą wnętrza świątyni jest z kolei syn Andrzeja- Józef Zaborski. Uwagę zwraca ołtarz- wykonany z pnia dużego świerka.

Zbliżając się do Płazówki trudno nie zauważyć pięknych stacji drogi krzyżowej. Oryginalne, kolorowe, namalowane na szkle, towarzyszą nam praktycznie od momentu przekroczenia mostu aż do chwili, kiedy znajdziemy się tuż obok kaplicy.

Kaplicę św. Anny upodobał sobie szczególnie Karol Wojtyła. Będąc księdzem odwiedzał  ją wielokrotnie służbowo oraz prywatnie - podczas turystycznych wędrówek. Także później- helikopter papieski, w czasie wizyt w Polsce, wielokrotnie krążył nad Płazówką.

Płazówkę odkryli także twórcy superprodukcji filmowych. Trudno się dziwić, tutejsze widoki są naprawdę wyjątkowe. Na Płazówce nakręcono sceny do bolywoodzkiej produkcji "Fanaa" oraz do polskiego filmu "Po prostu przyjaźń".

Plan tego drugiego w zasadzie zrodził się w głowach filmowców na naszych oczach :-), kiedy poszukując planu filmowego trafili pewnej kwietniowej soboty do domu, w którym spędzaliśmy weekend. (agroturystyka "Pod Lipami"-polecam ).